Malowanie wnętrz
Warianty produktu:
Farba polikrzemianowa stworzona specjalnie do wnętrz. Jest ona wyjątkowo trwała i wydajna. Cechuje się matowym wykończeniem, które nie tworzy refleksów. Jest idealna do malowania ścian i sufitów, a jej struktura tiksotropowa zapewnia łatwą aplikację bez kapania.
• krycie jakościowe – klasa 1 • odporność na szorowanie na mokro – klasa 2 • niskoalkaliczna • powłoka matowa, bez refleksów • struktura tiksotropowa – łatwa aplikacja bez kapania • wysoce wydajna – do 12 m2 z 1 litra farby spełnia wymagania VOC uwzględniając wytyczne LEED 2009 i LEED v4 produkt może przyczynić się do spełnienia wymogów certyfikacji BREEM w zakresie jakości powietrza we wnętrzach nie zawiera fenoli i formaldehydów tworzy powłokę malarską o podwyższonej odporności na promieniowanie UV, w tym od lamp bakteriobójczych emitującym promieniowanie UV-C – barwa i wygląd powłoki nie zmieniają się po 8-godzinnym naświetlaniu.
Opakowanie zawiera produkt gotowy do stosowania. Bezpośrednio przed użyciem całą zawartość opakowania należy bardzo dokładnie wymieszać mieszarką/wiertarką wolnoobrotową z mieszadłem koszykowym lub skrzydełkowym aż do uzyskania jednolitej konsystencji. W razie potrzeby rozcieńczyć niewielką ilością czystej wody (przy pierwszym malowaniu max. 10% objętości, przy drugim max. 5%).
PRZYGOTOWANIE PODŁOŻA:
Podłoże powinno być suche, jednolite, czyste, pozbawione luźnych powłok, tłustych plam i innych zanieczyszczeń, wolne od agresji biologicznej i chemicznej oraz powłok obniżających przyczepność (np. brud, kurz). Powłoki farb wapiennych lub klejowych należy usunąć. Małe nierówności podłoża (do 5 mm) przeszpachlować gotową gładzią BOLIX Presto Acryl lub gładzią BOLIX SP. W przypadku większych nierówności (5 – 15 mm), wyrównać zaprawą BOLIX W, a następnie całość przeszpachlować BOLIX Presto Acryl lub BOLIX SP. Podłoża chłonne zagruntować preparatem gruntującym BOLIX SG-W lub rozcieńczoną farbą; dwie części farby i jedna część wody. Podłoża mało chłonne i prawidłowo związane należy przed malowaniem jedynie zmyć wodą i pozostawić do wyschnięcia. Przed malowaniem tapet należy sprawdzić ich przyczepność do podłoża.
Należy zwrócić szczególną uwagę aby podłoże przeznaczone do malowania było równe i staranne przygotowane. Świeże tynki cementowe i cementowo-wapienne można malować po upływie minimum 2 tygodniowego okresu sezonowania, a tynki gipsowe minimum po 1 tygodniu dojrzewania. Gipsowe lub akrylowe gładzie szpachlowe można malować po ich całkowitym wyschnięciu. Malować poszczególne powierzchnie stanowiące odrębną całość w sposób ciągły nie dopuszczając do wyschnięcia farby. Stosować farbę pochodzącą z jednej partii produkcyjnej, co pozwoli zachować optymalne walory estetyczne. W przypadku, gdy podczas procesu malowania konieczne jest wykonanie przerw technologicznych, zaleca się wcześniejsze zaplanowanie niewidocznych miejsc ich wykonania. Malowanie sąsiadujących powierzchni o różnej strukturze może powodować efekt różnych odcieni farby. Sufit malować od okna w kierunku wnętrza pomieszczenia, zgodnie z kierunkiem padania światła, co ogranicza ryzyko powstawania widocznych smug. Malowanie każdego fragmentu należy zakończyć ruchami wałka, pędzla zawsze w tym samym kierunku. Stosując wałek do malowania, farbę rozprowadzić ruchami w pionie, a następnie w poziomie, nie dociskając go do podłoża. Nie malować „suchym wałkiem”. Przed rozpoczęciem prac wałek powinien być czysty i suchy. Wilgoć pozostała we włosiu wałka po jego myciu może spowodować niewielkie rozrzedzenie farby, a w konsekwencji doprowadzić do powstawania smug na pomalowanej powierzchni. W trakcie malowania i po jego zakończeniu pomieszczenia należy wentylować chroniąc jednocześnie przed przeciągami powodującymi zbyt szybkie wysychanie farby. Przed przystąpieniem do prac malarskich elementy i obszary nieprzeznaczone do malowania należy odpowiednio zabezpieczyć, np. taśmą papierową. Niska temperatura, podwyższona wilgotność, brak odpowiedniej cyrkulacji powietrza wydłużają czas wysychania farby w stosunku do podanego okresu czasu. Nie stosować na powierzchniach narażonych na długotrwałe oddziaływanie wody. Po zakończeniu narzędzia i ręce należy umyć bieżącą wodą, pamiętając że po wyschnięciu farby czyszczenie jest utrudnione. Napoczęte opakowanie farby należy dokładnie zamknąć, a jego zawartość wykorzystać w możliwie najkrótszym czasie. Kolor wyschniętej powłoki może różnić się od koloru wzornika, co może wynikać z: faktury malowanej powierzchni, grubości i ilości nałożonych warstw oraz warunków cieplno-wilgotnościowych w trakcie nakładania i wysychania. Przed przystąpieniem do prac zaleca się wykonać malowanie próbne pod kątem zgodności koloru powłoki malarskiej z oczekiwaniami.
Do 12 m2/l przy jednokrotnym malowaniu na gładkim, odpowiednio przygotowanym podłożu. Zużycie jest uzależnione od chłonności i struktury podłoża oraz użytego narzędzia malarskiego dlatego dokładnie można je ustalić na podstawie próby.